Followers

Wednesday, November 23, 2011

it's just so 'people'




Assalamualaikum,


First thing first, I'm not yet done with my case review which will be submitted tomorrow. I guess I'm not going to sleep tonight. Boo! Serve you right honey >.<


Apparently being a law student means u need to sacrifice your leisure time click to the acts, treaties, cases and pfffttt! Please stop whining and, start with something please ! Now I know why I'm not taking medicine, teeheee stop it ! Allah knows me well. 


What I'm going to tell u guys? There's a lot here inside, but it has the filtration that I need to consider on saying it. SOme people might construed of what I'm telling ya. Sometimes I wonder, people are like monsters they judge while they know nothing about you. 


Kadang- kadang dalam kehidupan kita, kita sibuk memperbetulkan diri kita sesuai dengan expectation orang, untuk memuaskan hati orang, untuk mendapat puji- pujian orang.. Supaya orang terima, sanjung kita dan semuanya. Sampai satu tahap kita penat melayan kerenah dan mehnah mereka yang tidak pernah puas hati dengan apa yang ada pada kita, apa yang kita lakukan pada mereka. Mereka tidak tahu kita mencuba yang terbaik untuk memuaskan hati mereka, mereka tidak pernah puas ! Mereka masih dan terus- terusan menghukum kita.


Dan mereka, mereka yang sering menuding jari kepada kita. Ya, kita mungkin juga tergolong dalam kalangan mereka. Mereka, mereka. Kita tidak lihat, dan cermini diri kita sebelum berkata kepada mereka. Kita berkata sesuka hati kita, kita tak tahu apa yang mereka rasa. Ah, biarkan mereka! Asalkan kita puas menghukum mereka, tidak seperti kita yang betul semuanya. Jalan tanpa bengkok, lurus perjalanannya. Namun kita tidak pernah tahu, situasi kita tidak pernah sama dengan mereka, kita tidak pernah merasai apa yang mereka rasa. Yang jika kita berada di tempat yang sama belum tentu kita setegar mereka. Kita tahu apa? Yang penting kita puas bukan?


Bagi saya lah kan, benda ni biasa berlaku. Saya, mungkin tidak awak sebab ya awak orang baek- baek. Awak tidak judge orang, judgemental tu tiada pada awak.




Being nice to someone you dislike doesn’t mean you’re fake. It means you’re mature enough to tolerate your dislike towards them.






Nah saya percaya pada yang ini. Sebab tu kadang- kadang saya tak suka sangat berada dalam crowd. They talked behind you but they never bother to tell you the truth. Even sometimes they do not want to know it because they never want to see the bright sides of you. They afraid of what they thought about you are all because they misjudge you at the first place. That's why I said people are like monsters, they judge you, talk about you when they know nothing about you and I believe that it is not fair for them and for you too. For them to be judged, for you for not knowing the reasons behind everything. At least, you knew it before you talk. You asked them what happen, then shoot it. 



Life would be easier if we have the mutual feeling. We try to feel what others' feel, to be lame, try to put yourself in others' shoes. Their situation might not as easy as u see. Kita manusia, ya. Dan mereka juga manusia, jangan dilupa.


Kelam kabut. Semuanya, membawa kepada satu saja. Kita sibuk memperbaiki diri so that we appear hell nice in front of everybody. But how many times we fix ourselves to appear better in front of HIM? Knock any sense? Berapa kali kita fikir untuk perbaiki diri dihadapan TUHAN berbanding kita fikir untuk perbaiki diri depan orang? Berapa kali Atyrah? Berapa kali?? 



Orang tak bagi kita makan, tapi Allah. 
Orang tak bagi kita udara, tapi Allah.
Orang tak bagi kita apa- apa, tapi Allah!



Berbicara dengan seorang teman, dia berkata.

'' Dengan manusia begitulah situasinya, tidak akan ada kesudahannya. Tapi saya percaya pada satu penyelesaian. Jika kita berusaha menjaga hubungan dengan DIA, DIA yang akan jagakan hubungan kita dengan manusia seisinya. Payah, mujahadah tidak pernah mudah, kerana syurga itu indah "



" This world was created to break your heart " Sheikh Hamzah Yusof. 


Ruginya jika kita menderita sudah di dunia namun di akhirat juga bertambah derita kerana batu gemala dosa di atas ubun- ubun kepala.Naudzubillah ya ALLAH. 


The conclusion is, prior the priority. Which is HIM. Put HIM at the top of anything else then everything will smoothly goes as you wish InsyaAllah unless He has a better plan for you so. 



Nothing happens for no reason. Everything happen for a reason. Allah knows.


Learn the lessons, aja- aja fighting ! <3


 Switchfoot : Sape nak tengok kite berlakon, jum lah pegi mock trial USIM. Kite jadik peguam, hehe (: [ekh tetibe tukar kite kan]












(:




No comments: